melkwegindekeuken-supermarkt
Tips

Lactose intolerantie; meest gehoorde vragen en misvattingen

Als ik mensen vertel dat ik niets eet waar lactose in zit, krijg ik standaard de vraag; ‘wat is lactose en waar zit het in?’. Lactose is melksuiker, en is dan ook te vinden in zuivelproducten. Melk, yoghurt, vla en pudding zijn de meest duidelijke producten met lactose. Maar wist je dat bijvoorbeeld gerijpte Goudse kaas wél een zuivelproduct is, maar over het algemeen geen lactose bevat? Of dat Rivella geen zuivelproduct is, maar een frisdrank, en tóch lactose bevat? Rivella wordt namelijk gemaakt met wei en dát is dan wel weer een zuivelproduct (of beter gezegd een restproduct bij het maken van kaas).

Het zit dus toch wat moeilijker in elkaar dan ‘lactose zit alleen in zuivelproducten’, want zuivelproducten worden in verrassend veel andere producten verwerkt.

‘Mag je kaas eten?’

Ja. Er zijn genoeg kaassoorten die geen lactose bevatten. Over het algemeen kun je zeggen dat gerijpte kazen minder tot geen lactose bevatten. Denk bijvoorbeeld aan Goudse kaas; deze kun je gewoon eten. Het maakt hierbij niet uit of je de jonge of de belegen kaas kiest; het gaat om het productieproces waardoor de lactose als het ware uit de kaas ‘lekt’. Andere gerijpte kazen zijn bijvoorbeeld Parmezaanse kaas of gerijpte geitenkaasplakken. Let er bij de geitenkaas op dat je niet de verse geitenkaas pakt, dit zijn vooral de schijfjes zoals ze die in salades gebruiken.

‘Mag je eieren eten?’

Ja. Eieren bevatten geen zuivel.

‘Mag je roomboter eten?’

Dat ligt eraan. Als je lactose intolerant bent, kun je in principe nog een bepaalde hoeveelheid lactose verteren. Het is per persoon afhankelijk hoeveel dat is. Roomboter bevat over het algemeen 0,5 – 1 gram lactose per 100 gram roomboter. Dus als je een kleine hoeveelheid roomboter gebruikt, krijg je er over het algemeen geen last van, maar bij grotere hoeveelheden wel. Denk eraan dat dit niet betekent dat je zomaar roomboter koeken kunt eten, want daar zit bijvoorbeeld ook vaak melkpoeder of wei in verwerkt.

‘Mag je brood eten?’

Dat ligt eraan. Veel broden worden op basis van water gemaakt dus deze zijn veilig om te eten. Over het algemeen kun je zeggen dat witbrood, zoete broden en zachte broodjes bijna altijd melk bevatten en dat je deze dus het beste kunt vermijden. Harde broodjes zijn over het algemeen gemaakt met water. Check bij broden en broodjes dus altijd even de ingrediëntenlijst om het zeker te weten.

‘Mag je chocolade eten?’

Witte chocolade en melkchocolade bevatten melkproducten, zoals melkpoeder. Pure chocolade bevat dat over het algemeen niet, maar check ook dit weer op de ingrediëntenlijst. Er zijn ook steeds meer vegan chocolades in de supermarkt te vinden. Deze chocolades hebben de melkingrediënten vervangen door bijvoorbeeld rijstmelk. Sowieso geldt; als er vegan staat bevat het geen dierlijke producten en dus geen melkproducten. Dat betekent dat je vegan altijd veilig kunt eten.

‘Mag je alle soorten beleg eten?’

Nee. Dingen als hagelslag en chocoladepasta bevatten melkproducten. Maar ook bepaalde soorten hartig beleg bevatten lactose. Denk hierbij vooral aan bepaalde soorten paté of worst. Chorizo of fuetworst worden bijvoorbeeld gefermenteerd met behulp van zuivel, waardoor het eindproduct ook nog lactose bevat. Lees dus zelfs bij beleg even het etiket.

‘Mag je koekjes eten?’

Veel koekjes mogen wel nog, maar lees ook hier het etiket. Soms zijn koekjes van het ene merk zonder melk, terwijl ze van het andere merk vol melkproducten zitten. Een goed voorbeeld hiervan is speculaas; bij veel winkels bevat dit magere melkpoeder, maar bij anderen niet.

 ‘En chips of nootjes?’

Nootjes zonder toevoegingen bevatten geen lactose. Nootjes met een coating kunnen wel melkproducten bevatten. De borrelnootjes met kaassmaak zijn misschien het meest logische voorbeeld, maar ook andere smaken kunnen het bevatten.

Veel soorten chips, behalve de naturel variant, bevatten lactose. Natuurlijk is de cheese & onion variant ook de meest voor de hand liggende variant, maar ook paprikachips bevat vaak lactose. Ook hier geldt, dat het per merk kan verschillen. De paprikachips van Lay’s heeft bijvoorbeeld melkwei-permeaat, terwijl de paprikachips van Croky melkvrij is.

‘Mag je alle soorten vlees of vleesvervangers eten?’

Je verwacht het niet, maar ook in stukken vlees zit lactose verwerkt. Dit geld bijvoorbeeld voor bewerkt vlees, zoals kipkrokantschnitzels, gehaktballetjes of vlees in een marinade. Vleesvervangers worden vaak met kaas gemaakt en daar moet je dus ook goed oppassen welke soort kaas erin zit en hoeveel.

Als je door de bomen het bos niet meer ziet; geen zorgen. Hoe meer je erop let, hoe sneller je ook herkent of iets veilig is om te eten of niet.

Dit vind je misschien ook leuk...