Recepten

Lactosevrije tzatziki

Een tijd geleden zette Sabine van Ohmyfoodness een leuk recept + video online, waarin ze samen met lezer ging koken. Deze lezer (Alexandra) heeft een Griekse moeder en opa die zelfs een tijd lang een Grieks restaurant hadden in Nederland. Alexandra en Sabine maakten Griekse gehaktballetjes in tomatensaus met tzatziki en Griekse salade. Ik had helaas het weekmenu al bedacht, maar ruimte voor tzatziki is er altijd wel. De gehaktballetjes ga ik binnenkort eens maken.

In het originele recept wordt gebruik gemaakt van Griekse yoghurt; lekker, maar niet lactosevrij. Ik weet dat er lactosevrije varianten van Griekse yoghurt bestaan, maar die heb ik helaas nog niet gevonden hier. Ik besloot dan ook om voor een andere optie te gaan. Aangezien de tzatziki altijd lekker dik en romig is, koos ik ervoor om geen yoghurt te kiezen. Dit is namelijk te dun.

Ik koos ervoor om sojakwark te gebruiken. De sojakwark heeft van zichzelf een smaak die ik niet zo lekker vind (ik vind de smaak moeilijk te omschrijven, maar ik denk dat muf en vlak de lading het beste dekken). Maar met de toevoeging van komkommer, knoflook en dille smaakt het super lekker.

Je kunt er ook voor kiezen om lactosevrije kwark te gebruiken op basis van zuivel, deze heeft van zichzelf meer smaak en heeft wat minder peper en zout nodig in vergelijking met sojakwark. Ik probeerde laatst ook kokosyoghurt; deze heeft dezelfde dikte als Griekse yoghurt en is dus misschien ook een goede optie. Deze yoghurt smaakt wel naar kokos, maar met de toevoeging van knoflook en komkommer proef je dat waarschijnlijk minder.

Ik zou zeggen gebruik het onderstaand recept als richtlijn bij de zuivelvervanger die jij hebt gekozen. Ik kan me niet voorstellen dat het niet lekker wordt. Tenzij je natuurlijk een zuivelvervanger met een fruitsmaak kiest…

Tzatziki

Cathy
Lactosevrije versie van de heerlijke Griekse knoflook-komkommer saus
Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd 10 min
Totale tijd 20 min
Gang Bijgerecht, Borrelhapje
Keuken Grieks, Mediterraan
Porties 2 personen

Ingrediënten
  

  • 250 gram sojakwark of lactosevrije kwark
  • ¼ komkommer
  • 1 theelepel zout
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetlepel verse fijngehakte dille of ¼ theelepel gedroogde dille
  • sap van ¼ citroen
  • peper en zout naar smaak
  • 1 theelepel honging optioneel

Instructies
 

  • Rasp de komkommer in een vergiet en voeg het zout toe. Door het zout gaat de komkommer vocht loslaten. Laat 10 minuten staan.
  • Roer in een kommetje de kwark, een uitgeperst teentje knoflook, de dille en het citroensap door elkaar.
  • Druk het vocht uit de geraspte komkommer door middel van de handen of door het in een schone handdoek (zonder wasverzachter) te wikkelen en uit te knijpen. Dep het eventueel nog even na met een velletje keukenrol.
  • Voeg de komkommerrasp toe aan het kwarkmengsel, proef, en voeg naar smaak peper en zout toe.
    Tip: Je kunt eventueel een theelepeltje honing toevoegen, als je ongezoete sojakwark hebt gebruikt en het net wat meer smaak wilt geven. Het is dan niet meer vegan.
Trefwoord Komkommer, Lactosevrij, Tzatziki, Vegan

Dit vind je misschien ook leuk...