Reviews

Review – AH Kokosyochurt met mango

Vroeger vond ik het heerlijk om te ontbijten met een grote kom yoghurt en muesli. En met grote kom, bedoel ik écht een grote kom. Jammer genoeg wist ik toen niet wat lactoseintolerantie was en dat ik er ook last van had, dus bleef ik dit heerlijke ontbijt eten en last houden van mijn maag.

Tegenwoordig vind ik het nog steeds lekker om te ontbijten met yoghurt, maar is het wel altijd lactosevrije youghurt. Bespaart een heleboel buikpijn! Ik zie het vooral als een extra verwenmoment en dus vooral iets voor het weekend. Meestal eet ik dan lactosevrije koeienyoghurt, omdat ik die frisse en zure smaak vooral ’s ochtends lekker vind en ik persoonlijk geen fan ben van sojayoghurt. Maar toen ik laatst zag dat ze bij mijn lokale Albert Heijn het plantaardige zuivelschap hadden uitgebreid, heb ik een aantal nieuwe soorten en smaken mee naar huis genomen.

Mango

Albert Heijn heeft naast de naturel/ongezoete variant van kokosyochurt ook een kokosyochurt met mango. Nu houd ik ontzettend van mango en na het proeven van de naturelversie denk ik dat kokosyoghurt goed combineert met de meeste fruitsoorten.

Ingrediënten

Net zoals de naturelversie bevat ook deze variant veel vet, al is de mangosmaak met 14 gram vet net iets lichter dan de naturelversie die 17 gram vet bevat. Hiervan is 12 gram verzadigd vet. Daarnaast bevat het 1 gram eiwit, 1,2 gram voedingsvezel en 8,2 gram koolhydraten (waarvan 5,6 gram suiker). Op het etiket staat dat het 5,1 gram toegevoegde suiker per 100 gram bevat, wat betekent dat 0,5 gram suiker afkomstig is van de mangopuree en citroensapconcentraat.

Ingrediënten: 83% kokosmelk, water, rietsuiker, 3,5% mangopuree, tapiocazetmeel, yoghurtcultuur, citroensapconcentraat, natuurlijk aroma.

Smaak

De yochurt is romig, bijna net zo romig als Griekse yoghurt. De smaak is zoet, maar niet overdreven zoet zoals veel andere yoghurts waar een smaak aan is toegevoegd. De kokos is nog steeds terug te proeven. Ikzelf vind dat niet heel erg storend, maar het zorgt er wel voor dat de mangosmaak een beetje verdwijnt. Toen ik de eerste hap nam moest ik direct aan de kindertoetjes Danoontje denken. Hoewel die geen mangosmaak hebben, maar een abrikozensmaak, vond ik het daar toch echt op lijken. Niet vies, zeker niet, maar het is geen pure mangosmaak. De kokosbasis voegt dus nog vrij veel smaak toe aan de yochurt.

Conclusie

Deze mango kokosyochurt smaakt fris en fruitig en is lekker romig. Heerlijk als toetje, maar minder geschikt als ontbijt. Waar de naturel yochurt vooral fijn is omdat het geen toegevoegde suikers bevat, zijn aan de mango variant wel suikers toegevoegd. Voordeel is wel dat de mangovariant minder vet bevat dan de naturelversie. De mangosmaak is niet heel erg aanwezig, hij deelt als het ware de spotlight met de kokossmaak van de yochurt, maar toch is het een lekker fruitig en fris toetje.

Yochurt?

Als je je afvraagt waarom ik het in dit artikel steeds over yochurt heb in plaats van yoghurt, dan is wat extra achtergrondinformatie misschien wel fijn. Zoals je weet zijn er in de voedselindustrie veel regels. Deze moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat volkorenbrood bijvoorbeeld ook écht volkorenbrood is en dus ook meer vezels bevat dan witbrood. Soortgelijke regels bestaan ook voor zuivel. Zo is bijvoorbeeld vastgelegd hoe hoog het vetpercentage van slagroom moet zijn of van 40+ kaas of op welke temperaturen gepasteuriseerd wordt. Maar er is ook bepaald dat termen zoals melk en yoghurt alleen gebruikt mogen worden voor dierlijke zuivelproducten. Dit is ook de reden dat er de term amandeldrink wordt gebruikt in plaats van amandelmelk of plantaardige eetzuivel in plaats van yoghurt of pudding.

Dus door het gebruik van de term yochurt in plaats van yoghurt worden die regels omzeild.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *