Recepten

Spitskool met spekjes

Een aantal jaar geleden gebruikte het voedingscentrum de slogan ‘Eet meer kleur’. Hiermee wilde ze mensen op een simpele manier laten zien hoe ze meer variatie in hun eetpatroon konden aanbrengen en hoe ze meer groenten en fruit konden eten, want die twee producten geven immers de meeste kleur aan het bord. Toen ik laatst boodschappen ging doen en een prachtige paarse spitskool tegen kwam, moest ik direct aan die slogan denken en heb ik de prachtige kool meegenomen.

De paarse spitskool is een kruising tussen de rode kool en de spitskool, wat resulteert in een kool die de kleur heeft van rode kool, maar de smaak van spitskool. Ik wilde dat die mooie kleur behouden bleef en dus besloot ik voor een simpele bereidingswijze te gaan, namelijk roerbakken.

Door de spitskool te roerbakken, wordt het nog wat zoeter en dat zoete smaakt heerlijk (vind ik) bij spekjes. Gelukkig zijn spekjes al roze van zichzelf, want alles werd paars/roze door de kool. Als paarse spekjes jou niet aanspreken kun je de spekjes beter in een aparte pan bakken en dan vlak voor het opeten door de spitskool roeren.

Ik maakte simpele gekookte basmatirijst voor erbij, vooral omdat ik de witte kleur mooi vind afsteken bij dat paars, maar ook omdat kool en rijst erg lekker is. Je kunt er ook voor kiezen om het met aardappels te maken. Kook dan de aardappels in ruim gezouten water gaar en bak ze daarna, samen met de ui en spekjes, in een koekenpan krokant.

Paarse spitskool met spekjes

Cathy
Deze paarse spitskool is werkelijk prachtig. Komt mooi tot recht in dit eenvoudige gerecht.
Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd 15 min
Totale tijd 25 min
Gang Hoofdgerecht
Keuken Nederlands
Porties 2 personen

Ingrediënten
  

  • 150 – 200 gram gerookte spekreepjes
  • 1 gele of rode ui
  • 1 groene of paarse spitskool
  • gekookte rijst

Instructies
 

  • Doe de gerookte spekreepjes in een droge koekenpan en bak de spekjes uit op een middelhoge temperatuur.
  • Snipper de ui fijn en bak deze met de spekjes mee.
  • Verwijder de buitenste bladeren van de spitskool. Snijd de kool in kwarten en verwijder de witte harde kern.
  • Snijd de spitskool in dunne repen of in kleine stukjes. Voeg deze bij de ui en spekjes in de pan.
  • Bak de spitskool in ongeveer 15 minuten gaar. Bak de spitskool wat korter als je liever wat meer bite hebt. Ik vind het het lekkerst als er hier en daar nog wat krokantere stukken tussen zitten, maar het grootste gedeelte zacht is.
  • Serveer met gekookte rijst of met gebakken aardappels.
Trefwoord Lactosevrij, Melkvrij, Spekjes, Spitskool, Zuivelvrij

Dit vind je misschien ook leuk...