Recepten

Tuna melt panini

Ik ben niet zo creatief met broodjes als ik zou willen. Soms zie ik op Pinterest of in restaurants ontzettend luxe en mooie broodjes voorbij komen en die zou ik dan ook graag eens willen maken (en vooral opeten). Maar op de een of andere manier komt het er meestal niet van. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je dan een volledige verpakking van een belegsoort moet kopen, speciaal om dat ene broodje mee te maken en dat je vervolgens met de overige plakken opgescheept zit. Maak je dan datzelfde broodje een week lang totdat dat beleg op is of gebruik je dat beleg op een andere manier?

Bij deze tuna melt panini gebruik je het volledige blik tonijnstukken en kun je de overgebleven helft van de ui invriezen (of als je van ui houdt, het gewoon gebruiken). De kaas die je voor de panini gebruikt bepaalt natuurlijk de mate van ‘melt’ (of gesmoltenheid) van de panini. Mozzarella smelt immers anders dan een Goudse kaas.

Welke kaas je gebruikt hangt dan ook af van welke textuur je lekker vindt en eventueel welke kaas je wel/niet lust en de hoeveelheid lactose die je kunt verdragen.

Als je lactosevrije tuna melt panini’s wilt maken kun je het beste kiezen voor Goudse kaas of voor gerijpte Cheddarkaas. Ik weet dat veel mensen die oranje plakjes in zo’n folie cheddarkaas noemen, maar dit is eigenlijk smeltkaas. Als je naar de ingrediënten kijkt zie je daar bijvoorbeeld gereconstitueerde melk of smeltzout opstaan. Dat betekent dat ze van kazen die niet door de keuring zijn gekomen, omdat de vorm bijvoorbeeld niet goed is, weer ‘nieuwe’ kaas maken. Op zich niks mis mee, maar deze kaasproducten zijn niet lactosevrij.

Wil je cheddarkaas gebruiken? Kies dan voor de gerijpte cheddar, in plakken of in een blok, bij de kaasafdeling van de supermarkt of bij de kaaszaak. Goudse kaas is zo goed als altijd lactosevrij vanwege het rijpingsproces, dus ook Goudse kaas is een goede keuze.

Mozzarella is ook een optie. In sommige supermarkten kun je een lactosevrije mozzarella vinden van Galbani. Er zijn ook mozzarellasoorten en merken die laag in lactose zijn en die dus nog steeds geschikt zijn voor veel mensen met lactose-intolerantie.

Tuna melt panini

Cathy
Dit krokante broodje met tonijnsalade en gesmolten kaas past perfect bij een lekkere kom soep.
Voorbereidingstijd 5 min
Bereidingstijd 10 min
Totale tijd 15 min
Gang Bijgerecht, Lunch
Keuken Amerikaans, Nederlands
Porties 2 personen

Ingrediënten
  

  • 160 gram tonijnstukken in water
  • ¼ rode of gele ui
  • 2-3 eetlepels mayonaise
  • peper en zout
  • ½ bol mozzarella (lactosevrij of laag in lactose) of Goudse kaas of Cheddarkaas
  • 2 afbak pistolets

Instructies
 

  • Open het blik met tonijnstukken op water en schenk het water er vanaf. Doe in een kom en prak de tonijn met een vork fijn.
  • Voeg 2 eetlepels mayonaise en peper en zout toe en roer door.
    Proef of de tonijnsalade genoeg op smaak is en of het smeuïg genoeg is. Voeg anders nog wat mayonaise en peper en zout toe.
  • Snijd de ui in dunne ringetjes en de mozzarella in plakjes.
  • Snijd de pistolet in de lange weg door, besmeer met tonijnsalade en leg de uienringetjes en mozzarellaplakjes erop.
  • Plaats onder een hete contactgrill totdat de kaas gesmolten is en het brood goudbruin is of bak 10 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.
  • Het is ook lekker om augurk, tomaat of appel door de tonijnsalade te mengen.
Trefwoord Broodjes, Laag in lactose, Lactosevrij, Panini, Tonijn, Tuna melt, Tuna melt panini

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *