Recepten

Zuurkoolstamppot

Nu het langzaam maar zeker toch wat kouder wordt, en vitaminerijk avondeten altijd een goed idee is, is het ook een goede tijd voor stamppot. Stamppot is een wat zwaardere kost en lijkt op het eerste oog misschien niet zo gezond. Volgens mij heeft de simpele aardappel sowieso niet de beste reputatie en dat is jammer, want aardappels zijn voedzaam en zitten boordevol vitamines en mineralen. Combineer ze met zuurkool in een stamppot en het zit helemaal goed.

Zuurkool bevat namelijk veel vitamine C en B. Dat zou je misschien niet denken, aangezien zuurkool een bewerkt product is (de verse variant is immers witte kool), maar toch is het een gezond product. Dat heeft te maken met het feit dat zuurkool gefermenteerd is. Andere gefermenteerde producten zijn bijvoorbeeld kimchi (Koreaanse gefermenteerde pittige kool), zuurdesembrood, yoghurt of kefir.

Ik vind het lekker als je de zuurkool ook echt proeft in de stamppot, dus voeg ik genoeg toe. In het recept dat ik deel vind ik de verhouding ideaal; genoeg zuurkool om de stamppot zuur te maken, maar wel in balans met de aardappelen zodat het ook echt een aardappelgerecht is.

Misschien vind jij de stamppot lekkerder met minder zuurkool of juist wel met meer. Kook gewoon de hele verpakking van de zuurkool en voeg het in stappen toe aan de aardappelpuree. Proef elke keer of er nog wat meer zuurkool bij moet, totdat je tevreden bent.

En de overgebleven zuurkool dan? Dat is een goed excuus om de volgende dag te lunchen met een broodje hotdog.

Zuurkoolstamppot

Cathy
Stamppot met extra zuurkool, zonder lactose
Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd 35 min
Totale tijd 45 min
Gang Hoofdgerecht
Keuken Nederlands
Porties 2 personen

Ingrediënten
  

  • 750 gram kruimige aardappelen
  • 350 gram zuurkool
  • 5 eetlepels water
  • 50 ml lactosevrije of plantaardige melk bijv. haver- of sojadrink
  • 150 gram spekjes
  • 1 rookworst bijv. Gelderse rookworst

Instructies
 

  • Schil de aardappels en snijd ze in stukken.
  • Doe de aardappelstukken in een ruime pan en voeg water en zout toe.
    Zorg ervoor dat de aardappels onder water staan (een handige truc is om een vinger in het water te steken, zet de vinger op de laag aardappelen; het water moet dan een vingerkootje diep zijn).
  • Breng het water aan de kook en laat ongeveer 20 minuten koken totdat de aardappels gaar en zacht zijn.
  • Kook in de tussentijd de zuurkool. Voeg de zuurkool toe aan een kookpan en doe er ongeveer 5 eetlepels water bij. Doe de deksel op de pan en laat op deze manier ongeveer 20 minuten koken.
    Door de zuurkool te koken wordt de zuurkool zachter. Je zou de zuurkool ook samen met de aardappels kunnen koken, maar door het zuur in de kool worden de aardappels dan niet goed gaar.
  • Bak in de tussentijd ook de spekjes krokant in een koekenpan.
  • Giet de gare aardappels af in een vergiet. Laat even uitlekken en voeg weer terug toe aan de pan.
  • Voeg de lactosevrije melk of plantaardige zuivel toe en stamp de aardappels tot puree.
  • Voeg 350 gram van de gekookte zuurkool bij de puree en roer door.
  • Verwarm de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Voeg eventueel wat vet van het spek toe aan de stamppot en roer ook dit even door.
  • Meng de spekjes onder de stamppot of serveer ze ernaast met de rookworst.
Trefwoord Lactosevrij, Stamppot, Zuurkool, Zuurkoolstamppot

Dit vind je misschien ook leuk...